Impian hidupku adalah untuk menjadi seorang pengembara, menyusuri kitab al Quran, datang dan melihat peninggalan-peninggalan dan sejarah-sejarah yang tercatat dalam kitab Allah nan agung ini. Impian adalah tetap impian jika tiada langkah pertama diambil. Ramai orang membaca al Quran tapi tak memahami, termasuk juga diriku ini, insan yang sangat lemah dan kerdil. Dengan membaca dan menulis, InsyaAllah akan lebih memahami dan biasa dengan ayat-ayat terjemahan al Quran. Walau perlahan, sedikit-sedikit, perjalanan menyusur ke arah impian hidup sentiasa bergerak bersama masa..

Tuesday, July 14, 2009

Kebaikan Orang yang Menuntut Ilmu

Ada ke keburukan orang-orang yang menuntut ilmu ni? Mesti la ada. Tak caya? Tu orang yang ralit belajar ilmu sihir tu. Keburukan lah tu kan. Hehe. Saje je nak provoke. Dalam hadis di bawah ni dah jelas yang Allah sangat menyayangi orang yang memberi ilmu dan orang yang mempelajari ilmu. Walhal orang yang tertidur atau pun tidur dalam majlis ilmu pun akan dapat keberkatannya. Sebaik-sebaik panduan ilmu ialah dari al-Quran. Al-Quran dah lengkap untuk semua jenis ilmu.

"Hello brother, tipunya ko ni. Dalam Quran mana ada ajar camna nak buat air sirap". Lorrr. Rilek2. Dah ada dah. Kan dalam ada dalam Quran lebih kurang begini bunyinya, "..belajarlah kamu dari yang tahu". So nak tau buat air sirap, gi la tanya orang yang tahu. Nak tau buat roket, gi la belajar dari NASA. Hebat-hebat orang yang berilmu ni, kalau Allah tak bagi ilham, tak hebat gak depa ni. So semuanya dari Allah. Allah akan bagi kepada yang berusaha. Itu yang penting.

Rasulullah s.a.w bersabda:

"Sesungguhnya Allah sentiasa memberi rahmat dan Malaikat-Nya serta penduduk langit dan bumi - sehinggakan semut dalam lubangnya dan ikan di laut - sentiasa berdoa untuk sesiapa yang mengajarkan perkara-perkara yang baik kepada orang ramai." (Abu Umamah r.a)


Sumber : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

0 comments:

Related Posts with Thumbnails